donderdag 8 oktober 2009

Boek over pension 'Beethovenstraat 16' verschijnt niet


Literair agent Paul Sebes berichtte dit jaar op zijn website over een succesvolle transactie onder de kop "Unieke familiegeschiedenis Beethovenstraat 16 in recordtijd verkocht aan Sijthoff". Hij had binnen drie dagen een manuscript van de 29-jarige debutante Sarah Schmidt gesleten aan Sijthoff-uitgever Marga de Boer, met een hoog voorschot van naar verluidt 15.000 euro. "Ik ben blij en trots dat we Sarah Schmidt zullen uitgeven", liet De Boer weten aan Sebes.
De globale inhoud van dit persoonlijke non-fictieboek: een verslag van het leven in en om het pension op Beethovenstraat 16 vóór, tijdens en vlak na de Tweede Wereldoorlog. Het verhaal wordt beschreven vanuit Puk, het enige kind van de NSB-gezinde pensionhouders Maria en Gerardus Schmidt (de overgrootouders van Sarah Schmidt). "Terwijl Puk aan zijn lot wordt overgelaten in het pension, pakken zijn ouders alles aan wat ze kunnen, gedreven door de hoop op een beter bestaan. Want als hun kansen zo snel in hun nadeel kunnen worden beslecht, zoals in 1929 gebeurde tijdens de beurskrach, waarom zou het omgekeerde dan ook niet mogelijk zijn? Met deze prairiementaliteit storten zij zich van het ene in het andere tot mislukken gedoemde avontuur", zo vatte Sebes het boek samen, dat naar verwachting al begin 2010 in de boekhandel zou liggen.
Sebes' compagnon Willerm Bisseling meldt mij nu echter dat Beethovenstraat 16 "door omstandigheden" niet meer zal verschijnen. Dat klinkt ernstig, maar het blijkt mee te vallen. Schmidt, die een opleiding volgde aan de Schrijversvakschool, legt mij uit dat ze is vastgelopen bij het schrijven. "Ik vond het verhaal te negatief en begon me af te vragen welke boodschap ik eigenlijk had aan de lezer. Daarom heb ik de uitgever laten weten dat ik van het contract af wilde en het voorschot zal terugbetalen." Schmidt sluit niet uit dat ze ooit nog eens verder gaat met het manuscript, maar wil alles nu even laten bezinken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten